Pana in
anul 2008 zonele rurale erau pline de AF-uri (asociatii familiale). Multe
afaceri cu domiciliul la tara au optat pentru aceasta varianta de a face afaceri
deoarece de cele mai multe ori in afacere erau implicati toti membrii familiei
iar inregistrarea se putea face la primaria pe raza caruia isi desfasurau
activitatea. Odata cu aparitia OUG 44/2008 privind desfăsurarea activitătilor
economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si
întreprinderile familiale fostele asociatii familiale s-au transformat in întreprinderi
familiale (din A.F. in I.F.).
Desi aceasta
forma juridica nu mai este atat de des intalnita ca si in trecut, in continuare
la Registrul Comertului multi opteaza pentru întreprinderea familiala.
Întreprinderea
familială (I.F.) este constituită din 2 sau mai mulţi membrii ai unei familii.
I.F. se constituie printr-un acord de constituire, încheiat de membrii familiei
în formă scrisă. Acordul de constituire va stipula numele şi prenumele
membrilor, reprezentantul, data întocmirii, participarea fiecărui membru la
întreprindere, condiţiile participării, cotele procentuale în care vor împărţi
veniturile nete ale întreprinderii, raporturile dintre membrii întreprinderii
familiale şi condiţiile de retragere. Reprezentantul desemnat prin acordul de
constituire va gestiona interesele întreprinderii familiale în temeiul unei
procuri speciale.
Ca si in
cazul P.F.A. sau I.I. alegerea acestei forme juridice are avantaje si
dezavantaje, cel mai mare dezavantaj fiind probabil faptul ca intreprinderea
familială nu poate angaja terţe persoane cu contract de muncă.
In ceea ce
priveste infiintarea unei Întreprinderi familiale (I.F.), pasii pe care o
familie de agricultori trebuie sa ii parcurga sunt urmatorii:
1. Pregatirea
documentelor necesare inregistrarii - sunt necesare o serie de documente cu care trebuie sa va
prezentati la Registrul Comertului: fotocopie dupa carte de identitate sau pasaport,
documente care atestă drepturile de folosinţă asupra sediului profesional si
documentele privind pregătirea sau experienţa profesională (dupa caz).
Inafara de
acestea exista o serie de cereri/formulare care trebuie completate. Acestea se
pot obtine de la Registrul Comertului, dar in cazul in care nu doriti sa
completati aceste documente pe holurile institutiei, pentru a nu face mai multe
deplasari Registrul Comertului, va recomandam sa descarcati aceste documente de
pe Internet de pe site-ul www.registrulcomertului.ro
sectiunea „Formulare”.
Un
alt aspect la care e bine sa va ganditi inainte de a ajunge la Registrul
comerului este acela al obiectului de activitate. La inregistrare trebuie sa
indicati codurile CAEN referitoare la activitatile pe care le veti desfasura.
2.
Depunerea documentelor la Registrul Comertului – aici se depune „Cererea
de inregistrare” (care cuprinde si
codurile CAEN corespunzatoare activitatii dorite), se depune o „Cerere de rezervare
de nume” (numele rezervat pentru IF este numele reprezentantului entitatii
urmat de particula I.F.), „Specimenul de semnătură” al reprezentantului IF
precum si celelalte documente necesare inregistrarii (dovada sediului,
documente care sa ateste calificarea, cazier fiscal, etc.)
In cuprinsul documentatiei necesare
inregistrarii propriu-zise a intreprinderii familiale, trebuie sa se depuna si
declaratia/declaratiile pentru autorizarea activitatii/activitatilor care
urmeaza a fi desfasurate si formularul pe care se opteaza daca vrei sa fii
platitor sau neplatitor de TVA.
3.
Obtinerea certificatul de inregistrare cu codul fiscal – daca formularele au
fost corect intocmite si s-au depus toate documentele suport solicitate prin
lege in termen de 3 (trei) zile de la depunere se elibereaza certificatul de
inregistrare si codul unic de inregistrare.
4. Inregistrarea
la administratia financiara – dupa obtinerea certificatul de inregistrare
persoana fizica autorizata are obligatia ca in 5 zile de la obtinerea
certificatului de inregistrare de la registrul comertului sa se inregistreze la
Administratia Finantelor Publice in vederea luarii in evidenta si arondarii
unui inspector fiscal care are competenta in zona in care este inmatriculata
firma.
Taxele ce
trebuie platite, conform reglementarilor valabile in 2012 sunt de maximum 300 lei
, din care 15 lei pentru verificarea
disponibilitatii firmei, diferenta constand in taxe de inmatriculare,
eliberarea certificatului de inregistrare, eliberarea
certicatului/certificatelor constatator/constatatoare, obtinerea certificatelor
de cazier fiscal de la ANAF pentru toti membrii intreprinderii.( acest din urma
document il obtine registru comertului in format electronic de la ANAF)
Referitor la codurile
CAEN
recomandate fermierilor, acestea trebuie alese in functie de activitatea sau
activitatile propriu-zise ce urmeaza a fi desfasurate. Unele dintre codurile
caen ce vor fi selectate trebuie sa se refere la activitatea de productie
propriu-zisa in timp ce altele la activitatea de comercializarea a produselor
agricole. Atentie la codurile caen referitoare la activitatea de comercializarea
a produselor agricole, deoarece aici exista coduri caen diferite pentru activitatile
de comercializare en-gros a produselor agricole si altele pentru
comercializarea en-detail.
In
continuare noi va prezentam o lista a principalelor grupe cu coduri caen, din
care dvs. va trebui sa selectati ce va poate fi util, In functie de activitatile
pe care doriti sa le desfasurati:
Sectiunea A: Agricultura, silvicultura si pescuit
011
Cultivarea plantelor nepermanente
012
Cultivarea plantelor din culturi permanente
013
Cultivarea plantelor pentru inmultire
014
Cresterea animalelor
015
Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor)
016
Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare
021
Silvicultura si alte activitati forestiere
022
Exploatarea forestiera
023
Colectarea produselor forestiere nelemnoase din flora spontana
024
Activitati de servicii anexe silviculturii
031
Pescuitul
032
Acvacultura
Sectiunea G: Comert cu ridicata si
cu amanuntul
462
Comert cu ridicata al produselor agricole brute si al animalelor vii
467
Comert cu ridicata specializat al altor produse
469
Comert cu ridicata nespecializat
471
Comert cu amanuntul in magazine nespecializate
472
Comert cu amanuntul al produselor alimentare, bauturilor si al produselor din
tutun, in magazine specializate
478
Comert cu amanuntul efectuat prin standuri, chioscuri si piete
479
Comert cu amanuntul care nu se efectueaza prin magazine, standuri, chioscuri si
piete
Atentie: mai sus aveti doar lista
grupelor care s-ar putea sa va fie utile. Fiecare grupa contine mai multe clase
de activitati. In cererea de inregistrare va trebui sa mentionati clasele care
va intereseaza
Important: la inregistrarea unui
I.F. se permite inregistrarea unei singure activitati principale si a mai
multor obiecte secundare, legea neimpunand o limita in acest sens. Indiferent
ca activitatea ar fi principala sau secundara, pentru a putea fi desfasurata
trebuie sa fie autorizata, respectiv sa fie inscrisa in certificatul constator
de autorizare.
De
asemenea o precizare importanta se impune aici – intreprinderea familiala isi
poate schimba forma juridica in intreprindere individuala sau in persoana
fizica autorizata, in conditiile intelegerii membrilor acestei entitati sau
prin retragerea sau decesul vreunui membru al intreprinderii si numarul
membrilor ar scadea sub 2.
Pentru a vedea lista documentelor care va sunt necesare la Registrul Comertului pentru inmatricularea unei intreprinderi familiale : click aici
Succes !
Succes !