vineri, 28 septembrie 2012

Cum isi pot valorifica produsele agricole micii fermieri


In ultimii ani au fost lansate o serie de programe de sprijinire a micilor fermieri, unele dintre aceste stimuland investitiile pentru dezvoltarea micilor ferme (ex: “Instalarea tinerilor fermieri” PNDR – Masura 112; “Sprijinirea fermelor agricole de semi-subzistenta” PNDR - Masura 141), iar altele activitatea propriu-zisa (ex: “Programul de Plati Directe pe Hectar” si “Programul de Plati Nationale Complementare” sau Fondul de Contragarantare). Incet, incet micile ferme/exploatatii au inceput sa se dezvolte, o partea dintre acestea devenind ferme de dimensiuni medii.
Odata cu dezvoltarea micilor ferme pentru multi dintre micii producatori agricoli a aparut o noua problema: desfacerea produselor rezultate din ferma proprie. Concurenta este tot mai mare si este din ce in ce mai greu pentru micul fermier sa isi vanda produsele in mod traditional, in targuri si piete. Inafara de concurenti micii producatori se mai lovesc si de asa zisa “mafie a pietelor”. Si totusi, care sunt caile prin care micii producatori agricoli isi pot valorifica produsele?
Rasunsul este simplu, fie prin vanzarea directa catre consumatori (catre populatie), fie prin vanzarea catre intermediari (en-grosisti, mici magazine, hipermarketuri). Conditiile pe care micul fermier trebuie sa le indeplineasca pentru a putea vinde prin fiecare din caile anterior mentionate sunt diferite, in functie de calea aleasa.

Cei mai multi producatori agricoli prefera varianta comercializarii produselor direct in piete si targuri deoarece astfel pot obtine un pret mai mare decat in cazul in care ar vinde unor intermediari sau unor magazine. Nu este simplu, dar atunci cand ai o ferma foarte mica merita sa incerci. Pentru a vinde direct in piete si in targuri este suficient un certificat de producător. Micii producători agricoli pot vinde în piete, pe baza certificatului de producător (eliberat conform Hotărârii Guvernului nr.661/2001), iar comertul ocazional cu produse agricole este exceptat de la obligativitatea detinerii aparatelor de marcat fiscale (aceasta prevedere este valabila doar pentru cei care fac comert ocazional). Deasemenea ei isi pot comercializa produsele fara nicio problema in piete sau chiar si in magazine daca si-au infiintat o firma in baza Legii Nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau a OUG 44/2008 privind desfăsurarea activitătilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale.

In cazul  fermelor de dimensiuni ceva mai mari (fara a ne gandi insa la marile exploatatii agricole de zeci sau sute de hectare) este destul de greu sa iti vinzi direct intreaga productie si de aceea se impune vanzarea prin intermediul en-grosistilor sau vanzarea catre magazine sau retele de magazine. In acest caz fermierul este obligat sa isi infiinteze o firma in baza Legii Nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau a OUG 44/2008 privind desfăsurarea activitătilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale. Exceptie de la cele mentionate anterior o poate face vanzarea către societătile care au ca obiect de activitate comertul cu cereale, care se poate face si pe baza de borderou,  conform O.U.G. nr. 12 din 22 februarie 2006.
Cele mai mari profituri le obtin micii producatori care realizeaza “produse bio” (produse ecologice) si care isi vand marfa direct la export. Acestia sunt obligati sa isi infiinteze o firma in baza Legii Nr. 31/1990 sau a OUG 44/2008 si in plus trebuie sa indeplineasca si o serie de alte cerinte.

Pentru a afla mai multe despre acest subiect va invitam pe site-ul www.ruralonline.ro